به گزارش شهرآرانیوز، علی قناویزچی امروز دوشنبه ۱۰ آذر در نشست خبری خود به تشریح بسته رونق ساخت و ساز پرداخت و با تاکید بر اینکه شهرداری در این بسته و طرح جدید به دنبال درآمدزایی برای خودش نیست و هدف رونق ساختمانسازی در شهر مشهد است گفت: با ابلاغ قانون درآمدهای پایدار، محدودیتهای درآمدی زیادی برای شهرداریها ایجاد شد و در مشهد هم همین اتفاق رخ داد. به نوعی میتوانیم بگوییم که حوزه درآمد پایدار در شهرداریها همزمان با قطع برخی درآمدها رشد نکرده است. البته افت درآمد در دو سه سال اخیر را همه شهرداریها تجربه کردند و در سال ۱۴۰۴ و با بروز جنگ ۱۲ روزه طبیعی بود که با کاهش تقاضا را در حوزه ساختمان مواجه شویم.
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: مشهد شهر زیارتی و خدماتی است و روزانه ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه جاری داریم، ما در این شهر نمیتوانیم خدمات را معطل کنیم و به بعد محول کنیم و شهرداری باید با همه این مشکلات منبع را تامین کند.
وی با اشاره به لزوم حرکت شهرداری مشهد به سمت درآمدهای پایدار توضیح داد: ما با هشت محور اصلی طراحی شده، این فرایند را شروع کردیم و اعتقادمان این است که هشت محور طراحی شده برای این موضوع جراحی کامل در شهرداری است تا از فضای فعلی عبور کنیم و منابع قابل توجهی برای خدمترسانی داشته باشیم. در محور اول مدیریت و هدفمندسازی مصارف و هزینهها را داریم. محور دوم تحول و تنوع بخشی در نظام تامین مالی است. محور سوم شناسایی و توسعه درآمدهای پایدار است و چهارمین راهبرد هم افزایش تعلق و توانمندسازی سرمایههای انسانی تعیین شد. رونق سرمایه گذاری و توسعه ساخت و ساز پنجمین راهبرد تحول است و جهش در رسیدن به خودکفایی سازمانها و مناطق شهرداری ششمین راهبرد از راهبردهای هشتگانه است. در نهایت هم تسهیل در بهبود فضای کسب و کار و بهرهگیری از فرصت زائرپذیری ومولدسازی و طرحهای زیرساختی پیشرانه توسعه شهری هم دو راهبر دیگر تعیین شده برای این موضوع است.
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد از افزایش سهم ارزش افزوده از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۷۰۰ میلیارد تومان خبر داد و بیان کرد: در ابتدای سال ۱۰ درصد از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه ماهانه شهرداری را ارزش افزوده پوشش میداد که این عدد افزایش یافته و با وجود اینکه مشهد دومین کلانشهر شهر کشور است، اما از نظر دریافت ارزش افزوده دهمین شهر هستیم.
قناویزچی تاکید کرد: امروز بزرگترین توافقات با نهادهای اجرایی برای زمین توسط شهرداری به امضا رسیده است و ۸۰۰ هکتار از اراضی بلاتکلیف آستان قدس در سطح شهر مشهد تعیین تکلیف شد و به امضای دو طرف رسیده است و درحال اجرا است. این ۸۰۰ هکتار عرضه زمین را بالا میبرد و هزینه ساخت را پایین میآورد. در کنار آن ۳۰ هکتار زمین استحصال شده است و به زودی توسط شهرداری عرضه میشود.
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد در ادامه درباره طرح رونق ساختمان صحبت کرد و در این باره توضیح داد: هدف شهرداری در طرح رونق ساختمان درآمد نیست. البته استراتژی کلان ما رسیدن به درآمد پایدار است، اما درحال حاضر هدف این است که چرخه و فرایند ساخت و ساز شکل بگیرد و این داد و ستد به خروجی برسد و در واقع هدف اول رونق کسب و کار است که برای شهرداری هم درآمد دارد.
وی با تاکید بر اینکه تشویق سازنده به ساخت و ساز نیاز به اصلاح چند مسیر دارد ادامه داد: اگر سازنده را بخواهیم تشویق کنیم، چند مسیر باید اصلاح شود که عوارض و نوع دریافت آن یکی از آنهاست که اصلاح آن در شهرداری آغاز شده است. سازنده باید کمترین نقدینگی را به شهرداری بدهد و آن را در ساخت و ساز تزریق کند.
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد افزود: در گام بعدی این طرح، برخی پهنههای شهری که بلاتکلیف بود به صورت ویژه دیده شده است و در مجموع با چهار ماه کار کارشناسی همه حوزههای شهری به پنج پهنه تقسیم شد. چهار پهنه نیاز به اصلاح دارد و حداقل این است که ساخت و ساز در آن درآمدی نیست و توجیه ندارد و دیگر دستگاهها باید به آن پهنهها کمک کنند.
قناویزچی با اشاره به تغییر نوع پاسخگویی در شهرداری برای رونق در ساخت و ساز تاکید کرد: در کنار همه این موارد نوع پاسخگویی هم در شهرداری باید تغییر کند و سرعت بیشتر و بهتر شود. سعی کردیم در پروانهها زمان به حداقل برسد و در مجموع طرح رونق ساختمان طرحی کلیدی است و به سمتی میرود که به سازندهها کمک میکند. این بسته در کشور منحصربهفرد است و هیچ نمونهای در کشور ندارد و یکی از مهم¬ترین اهداف ما در این بسته این است که سرمایه گذارانی که از مشهد خارج شدهاند به شهر برگردند.
حسین فرهادیان، مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد هم در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه یک سوم از بودجه شهر معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان باید از طریق درآمدهای عمومی جذب شود تصریح کرد: ما با هر شاخصی که نگاه میکنیم، باید رونق ساخت و ساز را در شهر داشته باشیم. حوالی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ وارد رکود ساخت و ساز شدیم و امسال براساس پیشبینیها باید وارد دوره رونق میشدیم که این اتفاق نیفتاد و جنگ این رکود را مضاعف کرد.
وی ادامه داد: سیاست ما بر تغییر چرخش به سمت درآمد پایدار و کمتر کردن درآمد ناشی از ساخت و ساز است، اما در این میان بسیاری از مشاغل و سرمایهگذاری وابسته به ساخت و ساز است و باید به آن توجه شد و ما در شهرداری با بسته رونق ساخت و ساز دین خودمان را ادا کردیم.
فرهادیان با اشاره به اینکه مدیریت شهری در ساخت و ساز با دو گروه متقاضیان دریافت پروانه و پایانکار سروکار دارد و برای آنها باید طراحی انجام میداد تصریح کرد: برای گروه اول که در ابتدای راه ساخت و ساز هستند، انواع تنفس و تقسیط و... در مصوبه دیده شد و برای گروه دوم هم تسهیلات در نظر گرفته شد تا بتوانند واحدها را یا تهاتر کنند یا بتوانند به فروش برسانند.
مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد در ادامه از ایجاد مشوق برای برخی پهنههای تجاری خاص صحبت کرد و در این باره توضیح داد: برخی پهنهها در طول زمان و بدون مجوز شهرداری شکل گرفتهاند، مثل پیامبر اعظم و جاده کلات و مبل فروشان و.... تعیین تکلیف این پهنهها سخت شده بود که برای تسویه بدهی آنها به شهرداری، هم مهلتی قرار دادیم و هم شرایط خاصی برقرار کردیم که بتوانند این بدهیها را تسویه کنند.